שלום, ברוכים הבאים לגליון 23!
אפשר לקרוא את גירסת הדפדפן המסודרת יותר כאן.
וכרגיל, אם זה מעניין, ספרו לחברים על הניוזלטר, אחרת מה עשינו.
https://rotm.co.il
נשיקות
-מתי
למה אני לא דואג לגוגל
שמעו רגע סיפור קטן שלא הרבה אנשים זוכרים. ב-1999, בימי בועת הדוט.קום העליזים, ג’ף בזוס התראיין למגזין Wired. הכתב שואל אותו מה היא הטכנולוגיה האחת שחסרה, טכנולוגיית האדירים שתשפר באופן דרמטי את העסקים של אמזון. מה בזוס ענה? בינה מלאכותית? ספרים דיגיטליים? טילים למאדים?
בזוס ביקש: "Windows Instant On".
מה? למה? אתם מבינים ילדים, באותם הימים, כשרציתם להדליק את המחשב זה היה לוקח לו דקות ארוכות לעלות. ג’ף רצה שהמחשב יופעל במהירות. הוא מסביר: “כמו טלוויזיה או PalmPilot [זצ”ל], כי בשתי הדקות שזה לוקח, שכחתי מה התכוונתי לעשות!"
בזוס הבין היטב את המרחק הכואב בין הרגע שרציתי לקנות מה שהוא מוכר - נגיד שאני חייב את אנה קרנינה מאת טולסטוי אבל בספרדית ובכריכה קשה - עד שהלכתי למחשב, הדלקתי, חיכיתי חיכיתי בכיתי בכיתי, נכנסתי לאמזון, מצאתי והזמנתי את הספר. בזמן הזה יכולים לקרות מליון דברים, לגנוב את תשומת הלב השברירית שלי, ואני אשכח למה רציתי את זה (למה באמת?). המרווח בין כוונה לפעולה. המרווח הזה שווה מליארדים.
צבאות שלמים של מנהלי מוצר באמזון ניסו מאז ומעולם לקצר את המרחק הזה: כפתורי “Buy” מידיים בלחיצה אחת, משלוחים מהירים ואפילו להוסיף לחבילה דברים שלא הזמנתם בכלל. השיא כמובן היה אלכסה, שהיתה קשובה 24/7 לכוונות שלנו, אבל איכשהו שרפה 25 מליארד דולר ולא הצליחה לסגור את הלולאה לפעולה ממש (חוץ מלצלצל כשהאורז מוכן, או לסגור את התריסים באיזה הדגמה של בית חכם בקניון רננים).
חזרה לגוגל
ממה גוגל מתפרנסת, מי משלם על כל הג’ימייל בחינם והדפדפן והתמונות וכל המתנות הנפלאות? כולם יודעים. פרסומות.
נגיד אני מוכר גרביים. אני רוצה לתפוס אותך בשנייה שאתה מחפש גרביים כדי שתקנה את הגרביים שלי. אני משלם לגוגל לשלוח אלי את האנשים שחמים על גרביים (איך גוגל יודעת? כי הם מחפשים גרביים בגוגל). אני לא שם פרסומת על שלט על איילון, אני לא ילד. אני מפרסם רק במקום שעוברים בו מחפשי הגרביים והם מחפשים לינק כחול ללחוץ עליו.
זה מה שג’ף הבין מזמן. אם אני יודע לחזות את הכוונה, ולהציע את הפעולה בזריזות, יש פה הרבה כסף.
נסטה רגע מהנושא, רק כדי להזכיר שהדרך הכי טובה לחזות את העתיד היא ליצור אותו וכו’. בניסוי מפורסם ב-2012 שבו פייסבוק לקחה מאות אלפי משתמשים אומללים כדי לבדוק האם אפשר לבחור איזה פוסטים להראות להם בפיד באופן שישנה את מצב הרוח שלהם? באמת. לא צריך ניסוי כדי להבין שאם אסנן לך את ההודעות המשמחות החוצה, ואשאיר רק סיפורים עצובים וקורעי לב, אתה עלול להיות עצוב מזה.
אז אל תגידו יבוא יום, הביאו את היום. האם אני יכול לגרום לך להרגיש מכוער מספיק כדי שתרכוש קרם פנים אחרי כמה פוסטים? אין מצב שמישהו עשה ניסוי כזה. אבל עזבו, לא משנה.
פתאום הגיע הצ’אט
בסוף שנת 2022 יצא פתאום ChatGPT. ואתם שואלים אותו איזה גרביים לקנות, והוא עונה בלי למצמץ ובלי לעבור בגוגל ובלי להראות את הפרסומות. ואפילו לא מספר ששאלו אותו בכלל.
ההתחלה היתה מעורפלת ולא נראתה מבטיחה במיוחד:
אבל היום? אני שואל אותו אותו הדבר, הוא קולט שהחנויות סגורות עכשיו, נותן לי רשימת מקומות שפתוחים בכל זאת, מקומות אחרים שיפתחו מאוחר יותר אם יש לי סבלנות, וגם מוסיף את הקטגוריה הקולעת “לא זז מהספה” כדי להזמין גרביים. ואפילו מוסיף טיפ ערמומי לימים גשומים.
מה קורה כאן?? כמו שהומר סימפסון אומר “היא שותה את המים!”, ה-AI אוכלת את ארוחת הבוקר של גוגל. ועד ממש לא מזמן באמת היה נראה שגוגל שטה ומלחיה נרדמו כולם. אבל לא. סרגיי ברין המייסד חזר למשרד לבעוט לכולם בתחת ומגיע עכשיו לעבודה כל יום. והחברה התחילה להוציא מוצרים ומנועים חדשים. רובם אמנם חצי-אפוי ומרושל אבל מספיק כדי לכבוש לגוגל מקום בראש טבלאות ההשוואה.
ואם הוא לא בעט בכולם חזק מספיק אז למי שפספס, בשבוע שעבר הגיע בחור מאפל, אחד בשם אדי קיו, להעיד במשפט נגד גוגל. הוא היה אמור לשכנע את השופט שגוגל היא לא כזה מונופול גדול ונפלט לו שבפעם הראשונה רואים באפל שיש ירידה בחיפושי גוגל, והפיל את המנייה ב-9%. כידוע, אפל לוקחת 20 מליארד דולר כל שנה מגוגל תמורת הזכות להיות מנוע החיפוש שמותקן באייפונים של כולנו. ועכשיו בא האדיקיו הזה וכאילו רומז? שאנשים לא מחפשים בגוגל יותר ושהם יחליפו? את גוגל? באיזה משהו עם בינה מלאכותית? זובי שזה יקרה, 20 מליארד זובים בשנה.
ובאמת, בערך 13% מהחיפושים בגוגל כבר מציגים “”AI Overview, תשובות מג’ונרטות שנפתחות בראש תוצאות החיפוש ומקצרות את הדרך למידע. הבנתי שממש השבוע זה גם יתחיל להופיע גם בארצנו.
כלומר, גוגל עושה ניסויים בלהחליף את רשימת הלינקים בסיכום שלם אחד (שווה להזכיר שממש פה בארץ יש מחלקה שלמה שעובדת כבר שנים על הצגת תוצאות מידיות - מזג אויר, מניות, תוצאות של משחקים - בראש הדף. אבל עכשיו מדובר על משחק חדש לגמרי). סיכום שהוא דעתני מאוד ומשתדל לסגור את העסק בפסקה אחת או שתיים.
עתידות
אמא שלי לא גידלה טיפש, כמו שאומרים, ואני לא מתעסק בתחזיות. אבל בואו, זה ברור כשמש.
גוגל נמצאת בעמדה הכי טובה אי פעם להפוך כוונות לפעולות. להפוך תחזיות לכסף. אחרי עשרים שנה של אינסוף ניסויים בניחוש הכוונות שלנו. אחרי אינסוף חצאי-מוצרים שיודעים להתקשר למניקוריסטית בטלפון ולברר אם פתוח או למסעדה להזמין אורז מטוגן עם ירקות, ומפות עם המיקום של הכל (והמיקום שלכם), לינקים ישירות לעגלת הקניות עם המוצר כבר בפנים, טיסות ומלונות, כל דבר, באמת כל דבר.
ועכשיו ה-AI הזה שאנחנו מגלים לו הכל ומדברים איתו על זה שקמנו בבוקר עם מין דקירות משונות כאלה בצד מה זה, ומה כדאי לכתוב לאמא ליומולדת, ומה לכתוב לסמנכל האמריקאי במייל שלא ייעלב. מה נשאר? כולה לחבר כמה חוטים. אולי ליישב כמה תביעות קטנות ומציקות וזהו.
הנה השלבים:
1. מתנה לאמא? אולי פרחים יכול להיות מתנה מעולה לאמהות. הנה כמה חנויות פרחים באיזורך.
2. מתנה לאמא? זה זר ממש מושלם כי היא אוהבת חרציות. המחיר מצוין. אני יודע את הכתובת שלה, רק תלחץ כאן כדי שזה יגיע אליה עד 11 בבוקר.
3. מתנה לאמא? כבר שלחתי לה, טפשון. עם פתק יפה בכתב היד שלך. הכל טוב.
אני לא חושב שזה יהיה מופרז לצפות שנראה נתח גדל והולך של שוק האיקומרס מתחיל ונגמר בתוך מנוע החיפוש, בלי להסתובב באתר של החנות. אולי בלי לבקר שם בכלל. יש לזה משמעויות אדירות.
תחשבו על מותגים: במקום למכור את המותג לבני אנוש, יהיה צורך למכור אותו לבינה מלאכותית. הדגש יעבור לנתונים יבשים, כאלה שאפשר לכמת ולהשוות. חומרים, מידות, מחירים. לאיסוף (או המצאה) של ביקורות ותיאורים טקסטואליים של המוצר.
אריזות לא יהיו יותר דרך לצעוק אלינו מהמדף, אלא דרך לשכנע אותנו לרכוש שוב - חווית אנבוקסינג מפוארת, פתיחה וסגירה קלה. אולי לשכנע אותנו לכתוב ביקורת.
לפני כמה שבועות, אמזון הציגה שירות ענן חדש בשם Nova Sonic, המיועד להפעלת סוכן קולי. באמזון מתגאים בצדק במהירות העצומה, שברירי שנייה ממש, שבה הבינה המלאכותית שלהם מבינה את הדובר, מחליטה ועונה בקול צח וברור.
עד לא מזמן היה מקובל להכניס קולות מזוייפים של תקתוק על מקלדת והמהומים ושיעולים כדי שנרגיש שאנחנו מדברים עם בן אנוש. עכשיו, הסוכנת עונה מהר יותר מבן אדם, וזה כבר יתרון ולא חסרון מבהיל וקריפי. הלבבות הוכשרו, אנחנו מוכנים.
ב-98 ג’ף בזוס ביקש Instant On, ונראה שאנחנו הולכים לקבל בדיוק את זה.
שבוע טוב, בשורות טובות. החזירו לנו את החטופים בבקשה.
-מתי