באופן יומרני מעט, תרגמתי את המאמר הארוך הזה כדי שייכנס לי טוב-טוב לראש. העתיד הזה מתקרב במהירות, ממש עוד מספר שנים.
אם אתם עומדים לקחת החלטה חשובה, לעשות תכנית ארוכת טווח (למשל, לחפור רכבת תחתית בעיר מרכזית בארץ) כדאי לקרוא קודם ולהבין לאן אנחנו נוסעים. גם אם לא תסכימו לכל סעיף כאן, זה בהחלט מפעיל את הראש וגם יתן לכם הרבה רעיונות לסטארטאפ הבא שלכם.

אז מה הולך לקרות כאשר מכוניות ומשאיות ינהגו את עצמן? (ארוך מאוד!)

1. אנשים כבר לא יהיו בעלים של מכונית פרטית. הסעות ינתנו כשירות מחברות עם צי פרטי של מכוניות ללא נהג. ישנם כל כך הרבה יתרונות טכניים, כלכליים ובטיחותיים לתחבורה כשירות, שהשינוי הזה עומד להגיע הרבה יותר מהר ממה שרוב האנשים מצפים.
2. חברות תוכנה וטכנולוגיה ישלטו על נתח גדול יותר מכלכלת העולם, כשחברות כמו אובר, גוגל ואמזון יהפכו את התחבורה לשירות "שלם וקח". ללא התערבות ממשלתית (או תנועה מאורגנת כלשהי) נראה מעבר עצום של הון למספר קטן של אנשים שבבעלותם התוכנה, ייצור הסוללות, טיפול במכוניות, והתשתית שמספקת טעינה, יצירת חשמל ותחזוקה. תהיה התמזגות בקנה מידה עצום של כל החברות המספקות את הסחורה הזאת, שכן היתרון לגודל והיעילות יהפכו אפילו חשובים יותר.
3. עיצוב הרכב ישתנה מקצה לקצה. כלי רכב לא יידרשו להתכונן לתאונות באותו אופן כמו היום. כל כלי הרכב יהיו חשמליים (נוהגים את עצמם + תוכנה + נותני השירות = הכל חשמלי). הם ייראו אחרת, יגיעו בצורות וגדלים שונים, וייתחברו אחד לשני במקרים מסויימים. נראה חדשנות רבה במבחר החומרים שמהם ירכיבו מכוניות: למשל הצמיגים והמעצורים יתוכננו מחדש תחת הנחות שונות, בעיקר סביב השוני בעומסים והסביבה המבוקרת.
4. כלי הרכב (שהם חשמליים) יהפכו לספקי כוח ניידים למבחר של משימות (שגם הן ימכרו כשירות) – חשמל לאתרי בנייה, איזורי אסון או הפסקות חשמל, אירועים, הכל
5. רשיונות הנהיגה ייעלמו מן העולם, ואיתם משרד הרישוי. נחזור לתעודת הזהות כי לאף אחד לא יהיה רשיון בארנק.
6. אין יותר חניונים או חניות בצד הכביש או בתוך בניינים. לכל החניות יימצא שימוש חדש, אולי החנייה מתחת לבית תשמש רציף טעינה להעלאת נוסעים וחבילות. האסתטיקה של בתים ובנייני משרדים תשתנה כשלא יהיה יותר צורך במקומות חנייה (ראו גם 41).
7. משטרת התנועה תהפוך מיותרת. למעשה כל התחבורה המשטרתית תשתנה. נראה יותר מכוניות משטרה ללא שוטרים. השוטרים עצמם ישתמשו בתחבורה המסחרית כדי להגיע ממקום למקום.
8. לא יהיו יותר מוסכים מקומיים, סוחרי מכוניות, מכוני שטיפה, חנויות אביזרי רכב או תחנות דלק. תעשיית ביטוח הרכב תיעלם (ואתה ההון ויכולת ההשקעה של השחקנים הענקיים שבתעשייה הזו). רוב חברות המכוניות עשויות לפשוט את הרגל, ביחד עם כל שרשרת האספקה העצומה שלהן. על הכביש יהיו הרבה פחות מכוניות (אולי עשירית, אולי אפילו פחות).
9. אין יותר צורך בשלטי תנועה ורמזורים. יתכן שלכלי הרכב לא יהיו פנסים, מאחר והם ישתמשו באינפרא-אדום ורדאר מקום תאורה שמתאימה לעין אנושית.
10. רשת החשמל תשתנה.תחנות כח ומקורות חלופיים לחשמל יהיו יותר תחרותיים ויותר מקומיים. צרכנים פרטיים ועסקים קטנים עם פאנלים סולאריים, גנרטורים שמפיקים חשמל מגלי הים, תחנות רוח ומקורות חשמל מקומיים אחרים ימכרו קילוואט-שעה ישירות לחברות כלי הרכב. זה ישנה את חוקי האספקה והצריכה של החשמל, ואולי זו אפילו תהיה תחילתה של רשת מבוזרת אמיתית של ייצור והולכת חשמל.
11. כלי רכב גדולים עם סוללות (למשל משאיות עם סוללה עצומה) ימלאו את תפקיד חוטי החשמל במקומות מרוחקים, ואולי גם ישמשו להטעין ציים שלמים של כלי רכב קטנים יותר כשאין מקור חשמל אחר בסביבה.
12. מוצרי שמוקרם בנפט (או דלקים מאובנים אחרים) יאבדו מערכם כשכלי רכב חשמליים יחליפו את אלה ששותים דלק. וככל שמקורות אנרגיה חליפיים יהיו נגישים יותר כשהחשמל נייד יותר (הזרמת החשמל והמרת מתח גוזלים המון כח). קשה להעריך את גודל ההשפעה הגיאו-פוליטית של שינוי כזה.
13. המימון של תעשיית הבידור יישתנה כאשר ייעלמו המודעות של תעשיית הרכב. תחשבו כמה מודעות אתם רואים למכוניות חדשות, הלוואות למכוניות, ביטוח. כנראה שיהיו שינויים מבניים רבים אחרים ביחד עם השינוי הדרמטי בתעשיית הרכב.
14. תעשיית המימון לרכב תעלם, ואיתה השוק הנלווה של אריזת הלוואות סאב-פריים לרכב. וכשזה יתפוצץ נראה גירסה קטנה של המשבר הכלכלי של 2009-2008.
15. הרבה חדשנות במזוודות ותיקים. אנשים כבר לא יחזיקו ערימות של דברים בבגאז', ונראה יותר פתרונות אוטומטיים של טעינה ופריקה. הגודל המסורתי של הבגאז' ישתנה. נגררים, או מתקנים אחרים שאפשר לנתק ולחבר יהיו מקובלים הרבה יותר כפתרון לתוספת מקום אכסון לרכב.
16. לצרכנים יהיה יותר כסף מאחר והתחבורה (שהיא הוצאה משמעותית, במיוחד לבעלי הכנסה נמוכה) תהיה זולה וזמינה.
17. הביקוש לנהגי משאיות ונהגי מוניות ירד, ובסוף יגיע לאפס.
18. הפוליטיקה תהיה מכוערת כהשלוביסטים של תעשיות הרכב והנפט יעשו הכל (וללא הצלחה) כדי לעצור את המכונית-ללא-נהג. ואז אפילו מכוערת יותר כשהמדינה תצטרך לממן את הפנסיות של תעשיית הרכב.
19. השחקנים החדשים בעיצוב וייצור כלי רכב יהיו ערבוב של חברות כמו אובר, גוגל ואמזון ביחד עם חברות שאתם עדיין לא מכירים. כנראה שיהיו 2-3 שחקנים גדולים שישלטו ב-80% משוק הקצה של התחבורה.
20. שרשאות אספקה ישתנו ביחד עם השינוי במשלוחים. אלגוריתמים ידאגו לכך שהמשאיות יהיו מלאות יותר. משאיות ריקות יתומחרו בזול. יצוצו מודלים חדשים לתיווך ולאכסון מטענים.
21. הכבישים יהיו ריקים ועם הזמן גם קטנים בהרבה. מכוניות ללא נהג לא צריכות לשמור מרחק (אחד הגורמים העיקריים לעומס תנועה היום). אנשים יחלקו נסיעות הרבה יותר מהיום (carpooling) והתנועה תהיה מוסדרת הרבה יותר עם אלגוריתמים לתזמון שמווסתים את השימוש בכבישים ("כדאי לך להמתין קצת ולצאת ב-10 ולא ב-9:30!)
22. הכבישים יחזיקו מעמד יותר זמן בלי להישחק, עם פחות קילומטראז', כלי רכב קלים יותר (עם פחות דרישות בטיחות). יפותחו חומרים חדשים לכביש, כאלה שמנקזים טוב יותר, מחזיקים יותר זמן ויותר ידידותיים לסביבה. חלק מהחומרים אולי אפילו יספקו חשמל בעצמם (מהשמש או מהאנרגיה הקינטית של המכוניות).
23. כלי הרכב המפוארים יעניקו יותר תאים פרטיים, יותר נוחות ויותר אפשרויות עסקיות (שקט, אינטרנט אלחוטי, בלותוט' וכו').
24. הערים יהפכו ליותר צפופות, מאחר ויהיה פחות צורך בכבישים, והתחבורה תהיה זולה וזמינה יותר. חזון "העיר ההליכה" יתקרב וילך כשהליכה ורכיבה על אופניים יהיו עניין פשוט ורגיל (ראו גם 36).
25. כולם ידעו מתי לצאת ומתי הם יגיעו. פחות תירוצים לאיחור. נוכל לצאת מאוחר יותר וכך להספיק יותר דברים.
26. אין יותר עבירות של נהיגה בשכרות. מסעדות ובארים ימכרו הרבה יותר אלכוהול.
27. פחות פרטיות. מצלמות פנימיות ויומני שימוש (לוגים) ירשמו לאן אנחנו נוסעים ולאן נסענו פעם. גם מצלמות חיצוניות כנראה יקליטו את הנעשה מסביב למכונית, כולל את האנשים העוברים. אולי תהיה לזה השפעה חיובית על רמת הפשיעה, אבל כמובן שייוצרו בעיות סבוכות של פרטיות, ביחד עם תביעות משפטיות (ראו גם 50).
28. עורכי דין רבים יאבדו מקור הכנסה: עבירות תנועה, תאונות, יירדו באופן דרמטי. רוב הסכסוכים המשפטיים יהיו בין חברות גדולות, או "אזרח נגד חברה גדולה", ולא בין אנשים פרטיים. הסכסוכים עשויים להסתיים במהירות מאחר והלוביסטים בודאי יצליחו לשנות את החוקים לטובת החברות הגדולות, וכך ההכנסה מייצוג משפטי תצטמצם אפילו יותר.
29. הממשלה, המשטרה והעיריות יפסידו את ההכנסה מדו"חות תנועה, כבישי אגרה (שכנראה יוחלפו אם לא יבוטלו, ראו 40) ומיסים על דלק. אפשר להניח שכל אלו יוחלפו במיסים חדשים (כנראה לפי קילמטארז'). המיסים החדשים יהיו נושא חם לויכוחים פוליטיים כשיהיו מפלגות שיצדדו במס רגרסיבי מול אלו שיעדיפו את הפרוגרסיבי.
30. אמבולנסים ורכב חרום כנראה ישתנו, וגם ישתמשו בהם פחות. רוב האנשים יסתפקו ברכב אוטונומי רגיל במקום אמבולנס. האמבולנסים שכן יעבדו, יסיעו אנשים מהר יותר. יתכן שכך גם כלי רכב צבאיים.
31. שדות תעופה יאפשרו למכוניות להכנס ישר פנימה, אולי אפילו ישר למסלול ההמראה, ביחד עם העלייה בבקרה ובאבטחה של הנוסעים. יתכן שעיצוב שדות התעופה ישתנה דרמטית כאשר הסעת הנוסעים הנכנסים והיוצאים תהפוך להיות משולבת ואגבית.
32. יפתח שוק חדשני של רכישות לזמן הנסיעה. נוכל לרכוש שירותי קונסיירג', אוכל, מצרכים, חינוך ובידור.
33. תחבורה תהיה משולבת וארוזה בתוך שירותים רבים אחרים: ארוחת ערב, כולל ההסעה, מלון כולל העברות וכו'
34. הובלה מקומית של כל דבר כמעט תהיה זמינה וזולה – משלוחי אוכל, או כל דבר שבחנויות באיזור. רחפנים ישולבו לתוך עיצוב המכוניות כדי לטפל בקצה המסלול בזמן האיסוף והפריקה. אולי זה יאיץ אף יותר את הירידה במספר החנויות המסורתיות.
35. תחבורה המשלבת סוגים רבים של כלי רכב תהיה נפוצה בהרבה ותפתח את אפשרויות הניידות אפילו יותר. במשך הזמן, היא תהיה יותר יעילה ומשולבת (תזמון, חיוב אוטומטי).
36. הליכה ורכיבה על אופניים יהיו קלות, בטוחות ונפוצות יותר ככל שהכבישים יהיו צפופים פחות ובטוחים יותר. שבילים חדשים (לשעבר כבישים, חניונים וחנייה לצד הכביש) יופיעו ולצידם תמיד תהיה תחבורה זולה ואמינה כגיבוי (ראו גם 24).
37. יותר אנשים ישתתפו במרוצים (מכוניות, שטח, אופנועים) כדי לפצות על הקשר הרגשי שלהם לנהיגה.
38. הרבה, הרבה פחות אנשים יהרגו או יפצעו בכבישים. אנחנו נצפה לאפס נפגעים ולכן כל תאונה שתקרה תביא לזעם חסר פורפורציה.
39. פריצה (hacking) למכוניות תהיה בעייה רצינית. תוכנה חדשה וחברות תקשורת חדשות יופיעו כדי לטפל בבעייה הזו. בודאי יהיה דיון על האפשרויות של רשויות אכיפת החוק לשלוט, לצפות ולהגביל את התנועה.
40. כבישים וגשרים רבים יופרטו מאחר ורק מספר קטן של חברות שולט בכל התעבורה, והן יסגרו עסקאות עם העיריה המקומית. במשך הזמן הממשלות יפסיקו לחלוטין לממן כבישים, גשרים ומנהרות.
41. יזמים חדשניים ימציאו שימושים מגניבים לכל החנייות הפרטיות שיתפנו. אולי רשת חדשה של בתי שימוש בטוחים ונקיים בתשלום, כתוספת ערך לנותני שירות הנמצאים בתחרות.
42. הניידות של קשישים ואנשים מוגבלים בתנועה תשתפר לאין שיעור (עם הזמן).
43. להורים יהיו יותר אפשרויות לנייד את הילדים באופן עצמאי. יופיעו שירותי פרמיום של הסעת ילדים בטוחה מדלת לדלת. זה עשוי לשנות את היחסים במשפחות רבות ויגדיל את הזמינות של שירותים המכוונים להורים וילדים.
44. משלוחים בין איש לרעהו יהיו זולים מאוד ויפתחו שווקים חדשים. תחשבו על השאלת כלי עבודה, או לקנות משהו מיד שנייה. קיבולת לא מנוצלת (מקום ריק במשאית חולפת) תהפוך את משלוח הסחורה לזול מאוד.
45. נוכל לשתות ולאכול בנסיעה (כמו ברכבת או במטוס), לצרוך יותר מידע (קריאה, שמיעה, וידאו), מה שיפנה זמן לפעילויות אחרות ואולי גם יהפוך אותנו ליותר יעילים ופורים.
46. מתישהו בעתיד הרחוק, לכל אחד מאיתנו יהיה תא (pod) משלנו. אנחנו נכנס לתא ואז הוא ייאסף ע"י רכב אוטונומי ויועבר ממנו לרכב אחר ולרכב נוסף וכך לייעל את השרשרת אפילו יותר.
47. לא יהיו יותר רכבי מילוט, נהגי שודים או מרדפים משטרתיים.
48. סיכוי טוב שכלי הרכב יהיו מוצפים בפרסומות מכל הסוגים (רובם בודאי כאלה שתוכל לממש בזמן המסלול שלך), למרות שאולי תהיה גם אפשרות לשלם יותר ולצאת לדרך בלי פרסומות.
49. החידושים האלה יגיעו גם לעולם המתפתח, שם עומסי תנועה הם בעייה קשה ויקרה מאוד. רמות זיהום האויר יצטמצמו באופן דרמטי. יותר ויותר אנשים ימשיכו לזרום לעבור לתוך הערים. פריון העבודה יעלה. יהיו מי שיתעשרו מאוד מהשינויים האלה. יהיו ארצות וערים שיישתנו מקצה לקצה.
50. חיישנים מכל הסוגים יוטמעו בכלי הרכב וישמשו גם לדברים אחרים כמו חיזוי מזג אויר מדוייק יותר, איתור פשיעה, תפיסת נמלטים, מצב התשתית (למשל דיווח על בור בכביש). כל המידע הזה יהיה שווה כסף רב, שוב לחברות שבבעלותן שירותי התחבורה.

המאמר המקורי, מאת ג'ף נסנאו כאן, ותורגם ברשות המחבר: 50 mind-blowing implications of driverless cars – Startup Grind – Medium